logo

Tijdlijn:

13 juni
Lancering van het programma IDOLS*
Lancering van de website www.projectidols.nl
Opening aanmeldformulieren voor probleemeigenaren, opdrachtnemersconsortia en coaches

 


 

1 augustus
Sluit aanmeldformulieren voor probleemeigenaren en coaches
Selectie van nieuw ingediende vraagstukken van probleemeigenaren, die dan online worden gezet
Probleemeigenaren met vraagstukken die voldoen aan de criteria, kiezen coaches uit aan de hand van de lijst van geïnteresseerde coaches, met behulp van de ranking.

 


 

15 augustus
Sluiting aanmelding opdrachtnemersconsortia
Probleemeigenaren krijgen inzage in voorstellen opdrachtnemersconsortia, om een consortium te kiezen waar zij daadwerkelijk mee aan de slag willen

 


 

13 september
Eerste "Coach the Coaches" training in samenwerking met Nyenrode Business University. Tevens de locatie van deze eerste van in tptaal twee bijeenkomsten.

 


 

2 september
Formele start projecten

 


 

Najaar 2019
Eerste tussentijdse bijeenkomst deelnemende partijen

 


 

Voorjaar 2020
Tweede tussentijdse bijeenkomst deelnemende partijen

 


 

Juni 2020
Eindpresentatie IDOLS*

 


 

Het proces wordt overzien door:
Jann de Waal (Boegbeeld topsector Creatieve Industrie),
Titia Haaxma (Cultuur+Ondernemen) en
Jan Brands (Cultuurconnectie).

IDOLS* behoudt zich het recht voor om, indien nodig, criteria en processtappen aan te passen.

IDOLS* | Kortere Voedselketen
15645
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-15645,ajax_updown,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Kortere Voedselketen

Probleemeigenaar

Rabobank Amsterdam, FOODLOGICA, Amped, Schiphol en LTO.

 

 

Vraagstuk

Hoe kunnen we voedsel in steden met een substantieel lagere footprint distribueren? Hoe kunnen we slimmer producten halen van dichterbij? Hoe doen we dit samen met producenten, verwerkers, handelaren, distributie en retail? Hoe kunnen we consumenten laten kiezen voor de goede opties? Hoe doorbreken we de zeer efficiënte keten die er nu is? Hoe kunnen we op een echt andere manier naar deze uitdaging kijken; hoe ‘re-framen’ we de huidige situatie? Hoe stappen we af van de huidige ‘race to the bottom’ waarbij prijs de dominante factor is? Hoe bepalen we waarde van voedsel in de toekomst? Hoe creëren we nieuwe modellen die dit integraal benaderen?

 

Achtergrond

Voedsel is met zijn enorme footprint (van productie tot afval) één van de grootste bijdragers aan opwarming van de aarde. In een groeiende wereld met toenemende bevolking en welvaart moet men bedenken hoe we met minder impact kunnen opereren. De impact van een biefstuk vs. een plantaardig product is enorm. Echter om mensen zover te krijgen dat ze telkens weer beslissingen nemen die beter zijn is een grote gedrags- en mentaliteitsverandering nodig.

 

Alleen als de ‘goede optie’ aantrekkelijk wordt gemaakt zal het interessant worden voor de eindgebruiker en de gehele keten om daadwerkelijk te veranderen. Creativiteit is in dit proces essentieel.

Categorie
Landbouw, Water & Voedsel